Nieuws

MEI

01

PENSIOEN van directeur

De laatste schooldag van onze directeur was een dag om niet te vergeten. Zij kwam op maandag naar school voor een gewone schooldag. Dat was echter niet het plan van de leerlingen, het team en de buurt. Op de rode loper mocht zij het schoolplein betreden waar de kinderen haar verrasten met versjes, liedjes en dansjes. Na dit gebeuren trokken de kinderen naar de klassen. De buren werden getrakteerd op koffie en taart. Vervolgens nog een bezoekje aan de klassen om de kinderen het allerbeste te wensen en dan was het tijd om de kinderen te trakteren: voor iedereen een lekker ijsje! Met een old-timer werden de directie en haar man naar een restaurant gereden voor een middagmaal. Al gauw was het tijd om terug naar school te rijden waar niet de geplande personeelsvergadering doorging, maar waar een feest gepland stond met genodigden. Maar: eerst nog even iedereen uitwuiven aan de schoolpoort. Kortom: buurt en school hadden gezorgd voor dit feestje met een hapje en een drankje! Dank aan iedereen voor deze fijne verrassing! Mijn man en ik wensen dat het iedereen goed mag gaan en dat de nieuwe directie (mevr. Ria Lauwers) zich gauw mag thuis voelen in De Horizon! 

APR

04

ZEEKLASSEN - 6. start dag 4

Het duurde deze morgen héél lang vooraleer iedereen wakker werd en uit bed kwam. Het programma zit hier voor een deel tussen EN natuurlijk het blijven napraten 's avonds na een lange dag! Het was gisteravond dan ook ruim 22.30 u. voorbij vooraleer iedereen stil was. Na het ontbijt en het maken van de pick-nick waren we klaar voor een daguitstap! Op dit moment trekken de kinderen naar het museum. Deze namiddag staat een bezoek aan een boot op het programma en voor we het weten is de dag dan alweer voorbij. We houden jullie vanavond verder op de hoogte! Er staan enkele foto's extra in de map ZEEKLASSEN op deze website.

APR

04

ZEEKLASSEN - 7. einde dag 4

Onze laatste avond zit erop na een drukke dag! Van het museumbezoek en het bezoek aan de Amandina wisten jullie natuurlijk al; maar er zijn een aantal bouwheren en architecten onder onze leerlingen: gewapend met schepjes en emmers bouwden ze zandkastelen om "U" tegen te zeggen! Met samenwerken en overleg kwamen de mooiste creaties boven. Het avondmaal met frieten! Het kon niet beter als laatste avondmaal. Met de nodige muziek, dans en versnaperingen was het volle bak ambiance. De afsluiter door Noëmy deed iedereen kippenvel bezorgen en bij sommigen zelfs tranen. Iedereen trekt nu naar boven voor de wasbeurt en de laatste nacht. Morgen zien we elkaar in Hamont! Slaapwel!

APR

03

ZEEKLASSEN - 5. einde van dag 3

We zijn al aan het einde van dag 3 en dit betekent eveneens dat we over de helft van onze uitstap zijn. Het was een drukke dag met na het ontbijt een uitstap met krabbenvangst. Weeral een lekkere lunch en vervolgens maakten we ons klaar om te voet naar het zwembad te trekken. Twee uur met veel energie in het water en dan te voet terug naar de jeugdherberg. Zoveel beweging kruipt in de benen! Juf Marisa nam afscheid van de groep en reisde met de trein terug richting Limburg. Het avondmaal smaakte goed en de borden waren allemaal zo goed als leeg (en de buiken vol). Het spelletje: "Zeg niet ja, zeg niet nee" krijgt meer en meer spelers. Iedereen die meedoet start met nul punten. Zeg je "ja" of zeg je "neen", dan ga je telkens 1 punt in de min naar beneden. Tot mijn grote verbazing sta ik aan kop met - 10 en dat is echt niet gespeeld, maar telkens in de val gelopen door de leerlingen die me zoveel vragen geven waarop ik moet antwoorden! Na het avondmaal was er tijd voor kwis... totdat we zagen dat de vermoeidheid bij vele kinderen parten speelde. Het is nu 20.58 u. Om 21.00 u. moet op deze afdeling stilte zijn; benieuwd of dit gaat lukken. We hebben goede hoop en wensen jullie nu allemaal nog een "goede avond en goede nachtrust" en morgen zijn we er natuurlijk weer (en hopelijk met mooi weer)!

Jullie verslaggever van verdieping 4,
Hilde Ceyssens

APR

02

ZEEKLASSEN - 3. goedemorgen deze morgen!
Onze eerste nacht zit erop. Dadelijk gaan we ontbijten, maar eerst nog even de kamers in orde brengen: bed opmaken, pyama op een vaste plaats, de schoenen netjes naast elkaar onder het bed; de natte handdoeken open uithangen op de kant van het bed en de vuile was in een zak! Jullie zien dat we 's ochtends al een druk programma hebben. Nu naar beneden voor het ontbijt! 
Tot een volgend verslag!
 
Hilde Ceyssens

APR

02

ZEEKLASSEN - 4 einde tweede dag

Hier zijn we met ons avondnieuws! Het weer was hier vandaag goed. Dit wil zeggen: "Met de jas aan naar het strand, maar we bleven allemaal droog!" Het beetje regen viel naar beneden iets na zessen. Deze morgen lieten de eerste kinderen zich horen rond 06.30 u. Om 08.00 u. zaten we aan tafel voor het ontbijt. De gids nam ons vervolgens mee naar de vismijn en viswinkel. Eén van de twee groepen zag op het strand "iets" sensationeels: een zeehond aan land! De eerste gedachte was dat deze zeehond verkeerdelijk of ziek aangespoeld was; maar uiteindelijk bleek alles toch in orde. Toch: het was een uitzonderlijk moment voor deze leerlingen. Na het middagmaal nam de gids ons mee naar de vloedlijn! Hier horen we meestal niet veel van, maar na vandaag en na de uitleg van de gids weten wij wel wat de vloedlijn is! Honger hadden we na een dag zeelucht zeker; dus smaakte het avondmaal prima! De techniek liet het wat afweten en dus bleef de film in de DVD-doos en trokken we na deze fijne dag naar boven. Op dit moment (even voor 21.00 u. is het bijna stil op de kamers. Slaapwel en tot morgen! Enkele foto's worden op deze website toegevoegd bij de map ZEEKLASSEN.  Jullie verslaggever die het mag meemaken vanop de eerste rij, Hilde Ceyssens

APR

01

ZEEKLASSEN - 2. aangekomen

Het eerste nieuws van de zeeklassen! Iedereen was op tijd aan het station. Dat was al een eerste pluim, want zoals je weet: de trein wacht niet! Het fluitje van de conducteur: heb je het gehoord? De deuren gingen dicht en ja! Eindelijk was het zover! Na maanden sparen en praten over de zeeklassen was HET moment nu daar! De treinreis verliep zonder problemen en we kwamen goed aan in Oostende. De koffers waren op dat moment nog onderweg. De pick-nick werd aangesproken en een eerste wandeling op het strand was een feit. Om 14.00 u. stonden de gidsen klaar en op dit moment geven zij de eerste informatie door aan de kinderen. Dadelijk trekken we naar de kamers: kamerverdeling, bedden opmaken en koffers uitpakken! Het verdere programma ken ik op dit moment niet, want net zoals de leerlingen onderga ik deze zeeklassen. Meer nieuws in een volgend bericht! Uw verslaggever van dit moment: Hilde Ceyssens, directeur

APR

01

ZEEKLASSEN - 1. eerste avond

Op dit moment beginnen de eerste kinderen in slaap te vallen. Wel hebben we bij het opmaken van de bedden nog de nodige instructies gegeven: "We slapen TUSSEN de lakens." Deze namiddag namen 2 gidsen de leerlingen met "het pontje" mee naar het staketsel en een bunker. Moe en met honger zagen we de leerlingen aankomen in de jeugdherberg. De kamerverdeling en het sleuren met de koffers nam wat tijd in beslag, maar dat was niet erg. Stipt om 18.00 u. konden we gaan eten: soep, vlees, aardappelen, appelmoes, een kommetje verse groenten en als slot een "frisco". De juffen trokken vervolgens met de leerlingen naar boven om kameraffiches te maken en op dit moment .... is zoals gezegd iedereen zijn draai aan het zoeken in bed! Er wordt nog wat gebabbeld en wat gelachen. Hopelijk is het nu gauw rustig! Een goede nachtrust voor iedereen en uw verslaggever zou zeggen: "Tot morgen!"

MRT

29

ZEEKLASSEN

Vandaag starten we met ons nieuws over de ZEEKLASSEN. Vanaf maandag zie je ons elke dag op dit plekje. We  hopen dat maandag iedereen op tijd aan het station is want de trein wacht niet! We wensen onze deelnemers en de leerkrachten een fijne week met gezonde zeelucht toe! Tot maandag!

MRT

29

IEDEREEN : buitenspeeldag

Op woensdag, 24 april organiseert de stad een "buitenspeeldag". Hiervoor heeft men een filmpje gemaakt om de kinderen te informeren. Klik op de link en je kan meegenieten van de professor en zijn kunsten!

Download link 
https://wetransfer.com/downloads/49d549c3ecaf4b56a5b3ddc224be44b220190328133122/eb23ad7385dc9837b4d8c37c0cb4edde20190328133122/5ba261

FEB

04

Einde project : "Brand, brand, brand!"

Vrijdag, 01 februari sloten we het thema "Brand, brand, brand" af met een tentoonstelling. Vele ouders en grootouders kwamen langs. We hoorden de reactie: "Rood is hier de hoofdkleur van de tentoonstelling", en dat was ook wel zo. We associëren het gebeuren rond brand en brandweer bijna altijd met de kleur rood. De brandweer van Lommel leverde ons een affiche in verband met rookmelders en daar werd op deze avond ook de klemtoon gelegd. We hopen vele bezoekers overtuigd te hebben om een rookmelder te kopen of wie al een rookmelder heeft (maar die nog in de doos zit) aangemoedigd te hebben om deze ook op te hangen. Met dit thema willen we zeker een bijdrage geleverd te  hebben rond het juist inlichten van de leerlingen en hoe reageren bij een rook- en/of brandmelding. Ouders willen we vragen om met de kinderen duidelijke afspraken te maken wat te doen bij rook/brand/gasgeur. Op de website staan zeer veel foto's van de 2 weken werking rond dit thema.

JAN

29

Extra foto's

Elke dag komen er nieuwe foto's bij in het thema : "Brand, brand, brand!". Het loont dus zeker de moeite om een kijkje te nemen bij "ALBUMS". Ook de tentoonstelling van aanstaande vrijdag is de moeite waard! Kom een kijkje nemen tussen 18.00 u. en 20.00 u. dan zie je wat er de voorbije 2 weken allemaal gebeurde in dit thema!

JAN

24

Project "Brand, brand, brand!" : TENTOONSTELLING

PROJECT : "BRAND, BRAND, BRAND!" met tentoonstelling en informatie voor alle ouders, familieleden en sympathisanten op vrijdag, 01 februari van 18.00 u. tot 20.00 u. Van harte welkom!

JAN

23

Project "Brand, brand, brand"

Woensdag, 23 januari! Een bijzondere dag voor jong en oud op De Horizon! In het thema "Brand, brand, brand!" werd in samenspraak met de brandweer van Lommel een grootse evacuatieoefening opgezet! Deze activiteit was bedoeld voor leerlingen en leerkrachten en anderzijds koppelde de brandweer van Lommel hier voor hen een oefening aan. Na vooraf overleg tussen brandweer en school was het vandaag uitkijken en uitvoeren van een evacuatieoefening. Na het activeren van het alarm en het noodnummer 112 gecontacteerd te hebben, was de brandweer snel ter plaatse. Intussen stonden alle kinderen en leerkrachten al buiten; werden de aanwezigheidslijsten en plannen van het gebouw gecontroleerd. Waterslangen werden uitgerold en de zuurstofflessen werden omgedaan. Maar 2 leerkrachten hadden inmiddels gemeld dat er in L5 en in L6 telkens één leerling ontbrak. De brandweerlui wisten dus dat ze naar "2 slachtoffers" moesten zoeken in deze klassen. Gelukkig werden Laurie en Barbaros gevonden. Het volgende deel van het programma moest omwille van het weer afgeblazen worden; er kon dus niet met water gesproeid worden EN er kwam tevens voor de interventieploeg een echte oproep binnen waardoor brandweerwagens en de brandweerlui moesten vertrekken. Officier Walter bleef nog bij L5 en L6 om vragen te beantwoorden en zelf informatie te geven. Zijn boodschap: "In elke woning rookmelders plaatsen; dat voorkomt veel problemen!" Morgen trekken de leerlingen van L3 en L4 naar de brandweerkazerne voor een rondleiding. Nu al danken we Post Pelt en de brandweerlui in Lommel om ons al doende te leren wat we allemaal moeten doen bij een volgende evacuatieoefening en bij een echte brand.

JAN

22

Project "Brand, brand, brand!"

Wat een drukte in onze gangen! In het thema dat we deze 2 weken uitwerken, trokken vandaag verschillende klassen opo ronde doorheen de school : "Waar hangen de brandblusapparaten, waar zijn er haspels en wat is een haspel eigenlijk, is er een branddeken, waar hangen de pictogrammen voor de nooduitgang, is er noodverlichting, enz.... De oudste leerlingen dienden deze dingen aan te duiden op hun schoolplannetje. En wat onze leerkrachten onze leerlingen meedeelden: "Maak er een gewoonte van om bij je dagelijkse doorgang door de gangen eens te kijken waar haspels, brandmelders en brandblusapparaten hangen." Deze boodschap leerden ze van brandweermannen Theo en Walter op maandag.

JAN

21

Project "Brand, brand, brand!"

Vandaag werd in alle klassen gestart met het thema "Brand, brand, brand!". Belangrijk is dat leerkrachten goed op de hoogte zijn wat ze moeten doen bij een evacuatieoefening. Deze grote oefening staat voor woensdag, 23 januari gepland. Maar vandaag waren dus eerst de leerkrachten aan de beurt. Na schooltijd werden ze deskundig geînformeerd door brandweerman Theo van Post Pelt en door brandweerman Walter van de brandweer in Lommel. We leerden veel bij. Nadien kwam de praktische oefening: "Hoe redt je een slachtoffer uit een lokaal dat vol rook staat?" Om beurt moesten de leerkrachten in een lokaal waar je bijna geen hand voor ogen zag. Daaruit diende een pop van 70 kg. gevonden en naar buiten gebracht te worden. Bijna iedereen slaagde in deze oefening. Nu kijken we uit naar woensdag want dan is er een grote evacuatieoefening voor alle schoolkinderen!

Koleneind 1
3930 Hamont-Achel

B: 011/44 53 34
NL: 0032/11 44 53 34